TÜRKÜLERIMİZ


Müziği  sözlükteki anlamı ile tanımlamak istemedim.
Mutlaka herkesin sevdiği bir sanat dalı ve müzik çeşidi vardir.Sanatın her dalı benim için önceliklidir .

Ama...müziğin yanımda ayrı bir değeri vardır. 
Müzikte kendi arasında gruplara ayrılır ,bu grupta en sevdigim Türkülerimizdir. Anadolu insanının hayatında önceliktir türkü,Türkülerimizi bir kültür hâline getiren aslında KOPUZ denilen orta asya türklerinde ilk kendini gösteren bu Enstrüman üç telli bir türk sazıdır.

Yani şimdiki sazın,bağlamanın ve curanin anasıdır. 
Müzik ruhun gıdasıdir derler kalbinde vitaminidir. Ve kalp sağlığına iyi geldiği bilinmektedir. 
O anki psikolojik durumumuz bizi dinlemek istediğimiz türküye yönlendirir. Buda bizde biraz ferahlama yaratır. 
Anadolunun dilidir kulağıdir ,gözüdür.insanımızın  konuşamayan dilidir derim hep.
Kiminin ağıdı  kiminin aşkı,kiminin neşesidir keyfidir, kiminin isyanıdır.
Aslinda türkülerde konu sınırlaması yotur.
Türküler genelde halk hikayelerinde oluşmuştur. 
Türkülerin dilden dile dolaşmasında yani anonimlesmesinde ;göçler,askeri sevkiyatlar (burasi muştur yolu yokustur giden gelmiyor acep ne iştir. )veya şu meşhur yemen türküsü. 
Gurbete gidenler,halk arasındaki aşıklar ve gezginler daha etkili olmuştur. 
Bir annenin bebeğini uyuturken söylediği türkü bile bir bebek türküsüdür.
Çocukların oyun oynarkende söyledikleri nakaratlı ve hareket figürleriyle şekillenen cocuk türküleri (Al satarım bal satarım),gibi.

Gezgin halk aşıklarının karşılaştıklarında belirli bir konu üzerine karşılıklı söyledikleride âşık atışmasıdır.
Özel günlerde okunan manilerde törensel nitelikli türkülerdir.(gelinin kına türküsü. )

Bir ananın askere giden oğlunun dönmeyişi,yada kavuşamama hasret özlemiyle yanan bir eş veya sevgili üzerine söylenen  türkülerde Anadolunun ağıt yakma kültürüyle türkülere dönüşmüştür. 
Türküler isyandır,feryattir sesimizi duyurmaktir.
Anadolu insanının dilek ve isteklerini devlet mercii 'lerine  duyurma şeklidir. 

Pir sultan Abdalın dedigi gibi (nesini soyleyim canım efendim. )toplumda cesaretli kişilerin insanların çektiği zulmü acıyı duyurmasidir.

Kendilerini buradan saygı ve rahmetle anmadan geçmek istemiyorum,hatta içlerinden biri varki yüzyılın pir sutan ni diyede yad edilir...Aşık Mahzuni Şerif 
Türkülerinde genelde toplumsal konuları işlemiştir. 
Doğa ve tabiat türküleriyle Aşık Veysel Şatıroğlu, ask türküleriyle bozkırın tezenesi Neşat Ertaş .bir cok beste ve türküleriyle bu dünyadan göçüp gitselerde her zaman türküleriyle gönüllerde yaşayacaklardır.
Inaniyorumki nice nice pir sultanlar ,Karacaoglanlar ,Dadaloglanlar yetisecektir bu coğrafyada. Her türküyü nakış gibi işleyen  yüreği türkü dolu dostlara selam olsun.

İhtilal Hüsne YAŞAR.
SAYGILARIMLA.